[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
* Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
* Index Copernicus
* ResearchBible
* J-Gate
* I2OR
* ROAD
* CiteFactor
* Scientific Indexing Services
* SID
* Magiran
* Google Scholar

و دارای رتبه علمی پژوهشی
از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و درمان
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تأییده نمایه علمی - پژوهشی
..
مگیران
Magiran | مگیران
..
علم‌نت
elmnet
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 179-170 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان‌های نیروی دریایی در سال 1398: یک مطالعه مقطعی
محسن عباسی فرج زاده ، امیر واحدیان عظیمی ، سیداحمد میرجوادی ، حمید عنایتی ، لیلا کریمی*
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده:   (5227 مشاهده)
زمینه و هدف: در برنامه ­ریزی و ارزشیابی خدمات بیمارستانی، رضایت­مندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت است که به طور مکرر مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت بیماران بستری شده از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان‌های نیروی دریایی می باشد.
روش ها: پژوهش مقطعی حاضر بر روی 234 نفر از بیماران در حال ترخیص از یکی از بیمارستان­های نیروی دریایی در سال 1398 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ارزشیابی رضایتمندی بیماران بود که توسط عامریون طراحی و روایی و پایایی آن تایید شده بود. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمت درمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری و بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، ترخیص و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد. داده­ها با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 20 تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: میانگین سن بیماران 12/2±45/4 سال، 2/72 درصد نمونه ­های پژوهش مرد و 78/6 درصد متاهل بودند. میانگین و انحراف معیار نمره کلی رضایت بیماران از بخش­های درمانی 10/7±96/3 و در بخش غیردرمانی 16/8±121/50 بود. در بخش درمانی رضایتمندی از پزشکان و پرستاران بالاتر از رضایت از خدمات بهداشت و نظافت و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایتمندی و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایتمندی را دارا بودند. نوع بخش با رضایتمندی بیماران ارتباط معنادار آماری داشت (P<0.05). سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی­ داری با رضایتمندی نداشتند.
نتیجه­ گیری: با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی، بازنگری در شیوه مدیریت بیمارستان جهت ارتقای رضایتمندی بیماران در این بخش­ها ضروری است.
واژه‌های کلیدی: خدمات درمانی، رضایت بیمار، بیمارستان، نیروی دریایی.
متن کامل [PDF 509 kb]   (4336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1398/11/10 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Farajzadeh M, Vahedian-Azimi A, MirJavadi S A, Enayati H, Karimi L. Survey of the Patients' Satisfaction with Services provided in an Iranian Naval Hospital in 2019: A Cross-sectional Study. J Mar Med 2019; 1 (3) :170-179
URL: http://jmarmed.ir/article-1-56-fa.html

عباسی فرج زاده محسن، واحدیان عظیمی امیر، میرجوادی سیداحمد، عنایتی حمید، کریمی لیلا. بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان‌های نیروی دریایی در سال 1398: یک مطالعه مقطعی. مجله طب دریا. 1398; 1 (3) :170-179

URL: http://jmarmed.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4710