[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
Index Copernicus
ResearchBible
J-Gate
I2OR
ROAD
CiteFactor
Scientific Indexing Services
SID
Magiran
Google Scholar
رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 179-170 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان‌های نیروی دریایی در سال 1398: یک مطالعه مقطعی
محسن عباسی فرج زاده ، امیر واحدیان عظیمی ، سیداحمد میرجوادی ، لیلا کریمی*
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده:   (4339 مشاهده)
زمینه و هدف: در برنامه ­ریزی و ارزشیابی خدمات بیمارستانی، رضایت­مندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت است که به طور مکرر مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت بیماران بستری شده از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان‌های نیروی دریایی می باشد.
روش ها: پژوهش مقطعی حاضر بر روی 234 نفر از بیماران در حال ترخیص از یکی از بیمارستان­های نیروی دریایی در سال 1398 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ارزشیابی رضایتمندی بیماران بود که توسط عامریون طراحی و روایی و پایایی آن تایید شده بود. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمت درمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری و بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، ترخیص و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد. داده­ها با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 20 تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: میانگین سن بیماران 12/2±45/4 سال، 2/72 درصد نمونه ­های پژوهش مرد و 78/6 درصد متاهل بودند. میانگین و انحراف معیار نمره کلی رضایت بیماران از بخش­های درمانی 10/7±96/3 و در بخش غیردرمانی 16/8±121/50 بود. در بخش درمانی رضایتمندی از پزشکان و پرستاران بالاتر از رضایت از خدمات بهداشت و نظافت و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایتمندی و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایتمندی را دارا بودند. نوع بخش با رضایتمندی بیماران ارتباط معنادار آماری داشت (P<0.05). سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی­ داری با رضایتمندی نداشتند.
نتیجه­ گیری: با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی، بازنگری در شیوه مدیریت بیمارستان جهت ارتقای رضایتمندی بیماران در این بخش­ها ضروری است.
واژه‌های کلیدی: خدمات درمانی، رضایت بیمار، بیمارستان، نیروی دریایی.
متن کامل [PDF 979 kb]   (3586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1398/11/10 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Farajzadeh M, Vahedian-Azimi A, MirJavadi S A, Karimi L. Survey of the Patients' Satisfaction with Services provided in an Iranian Naval Hospital in 2019: A Cross-sectional Study. J Mar Med 2019; 1 (3) :170-179
URL: http://jmarmed.ir/article-1-56-fa.html

عباسی فرج زاده محسن، واحدیان عظیمی امیر، میرجوادی سیداحمد، کریمی لیلا. بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان‌های نیروی دریایی در سال 1398: یک مطالعه مقطعی. مجله طب دریا. 1398; 1 (3) :170-179

URL: http://jmarmed.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645