Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR) Index Copernicus ResearchBible J-Gate I2OR ROAD CiteFactor Scientific Indexing Services SID Magiran Google Scholar رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده: (5137 مشاهده)
زمینه و هدف: در برنامه ریزی و ارزشیابی خدمات بیمارستانی، رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت است که به طور مکرر مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت بیماران بستری شده از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستانهای نیروی دریایی می باشد. روش ها: پژوهش مقطعی حاضر بر روی 234 نفر از بیماران در حال ترخیص از یکی از بیمارستانهای نیروی دریایی در سال 1398 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ارزشیابی رضایتمندی بیماران بود که توسط عامریون طراحی و روایی و پایایی آن تایید شده بود. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمت درمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری و بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، ترخیص و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سن بیماران 12/2±45/4 سال، 2/72 درصد نمونه های پژوهش مرد و 78/6 درصد متاهل بودند. میانگین و انحراف معیار نمره کلی رضایت بیماران از بخشهای درمانی 10/7±96/3 و در بخش غیردرمانی 16/8±121/50 بود. در بخش درمانی رضایتمندی از پزشکان و پرستاران بالاتر از رضایت از خدمات بهداشت و نظافت و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایتمندی و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایتمندی را دارا بودند. نوع بخش با رضایتمندی بیماران ارتباط معنادار آماری داشت (P<0.05). سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی داری با رضایتمندی نداشتند. نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی، بازنگری در شیوه مدیریت بیمارستان جهت ارتقای رضایتمندی بیماران در این بخشها ضروری است.
Abbasi Farajzadeh M, Vahedian-Azimi A, MirJavadi S A, Enayati H, Karimi L. Survey of the Patients' Satisfaction with Services provided in an Iranian Naval Hospital in 2019: A Cross-sectional Study. J Mar Med 2019; 1 (3) :170-179 URL: http://jmarmed.ir/article-1-56-fa.html
عباسی فرج زاده محسن، واحدیان عظیمی امیر، میرجوادی سیداحمد، عنایتی حمید، کریمی لیلا. بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستانهای نیروی دریایی در سال 1398: یک مطالعه مقطعی. مجله طب دریا. 1398; 1 (3) :170-179