[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
Index Copernicus
ResearchBible
J-Gate
I2OR
ROAD
CiteFactor
Scientific Indexing Services
SID
Magiran
Google Scholar
رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 169-163 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارگونومی قایق‌های پرنده متناسب با شرایط جسمی و فیزیولوژیک خلبانان- مطالعه پایلوت
جعفر بایرامی* ، محسن صدیقی ، مهدی صفاتیان
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، bayrami_jafar@gmail.com
چکیده:   (3800 مشاهده)
زمینه و هدف: قایق‌های پرنده شناورهای دریایی آیرودینامیک هستند که در ارتفاع کم نسبت به سطح آب پرواز می‌کنند. آسیب های جسمی حاصل از انجام ماموریت های دریایی در شرایط متفاوت اقلیمی و در وضعیت های نرمال یا عملیاتی با این قایق های پرنده، می‌تواند سبب صدمات مکانیکی و ارتعاشی ناشی از تکان های پروازی باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارگونومی قایق‌های پرنده (یکی از کلاس‌های نسل اول) متناسب با شرایط جسمی و فیزیولوژیک خلبانان در ایران انجام شد.
روش‌ها: در مطالعه‌ای پایلوت، تعداد 6 نفر از خلبانان شاغل در قایق‌های پرنده (یکی از کلاس‌های نسل اول) در ایران در سال 1392 به صورت در دسترس بررسی شدند. مشکلات جسمی (عضلانی-اسکلتی، شنوایی، بینایی، پوستی) و روانی (استرس و اضطراب) مرتبط با کار در قایق‌های پرنده توسط پزشک متخصص ثبت شد. بازدید میدانی از جنبه های ارگونومیک اجزای مختلف قایق‌های پرنده و انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با خلبانان در این زمینه انجام شد.   
یافته‌ها: میانگین سنی 6 خلبان قایق های پرنده 6/2±24/8 سال بود. همه خلبانان دچار صدمات اسکلتی عضلانی، عارضه مفصلی و ستون فقرات و کمردرد، ناراحتی شنوایی بودند. همه خلبانان از نظر روحی در حین پرواز یا فرود دچار اضطراب و هراس شده بودند. تکانها و ارتعاشات ضربه ای ناشی از صعود و فرود، صدای آزار دهنده موتور قایق پرنده در بالای سر خلبان، عدم وجود سیستم خنک کننده و عدم طراحی لباس مناسب پروازی، عدم رعایت کامل اصول ارگونومی در طراحی صندلی و فضای داخل کابین، ناکافی بودن آموزش خلبانان در بازدید میدانی و مصاحبه خلبانان ثبت شد.
نتیجه‌گیری: خلبانان شاغل در قایق‌های پرنده بدلیل عوامل ارگونومی نامناسب این قایق ها و همچنین صندلی نامناسب و دریافت ناکافی آموزش، در معرض خطر آسیب و صدمات جسمی و روانی هستند. طوری که در مطالعه حاضر همه خلبانان قایق پرنده دچار این آسیب‌ها بودند. با درنظر گرفتن این موارد در بازطراحی این قایق پرنده و آموزش بیشتر به خلبانان، ضمن حفظ سلامت ایشان، سطح عملکرد را نیز می‌توان ارتقا داد.
واژه‌های کلیدی: قایق پرنده، ارگونومی، اختلالات اسکلتی عضلانی، صدمات شغلی، نیروی دریایی.
متن کامل [PDF 767 kb]   (1662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1398/11/10 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami J, Sedighi M, Safatian M. Ergonomic Evaluation of Flying Boats Suitable for Pilots' Physical and Physiological Conditions - A Pilot Study. J Mar Med 2019; 1 (3) :163-169
URL: http://jmarmed.ir/article-1-55-fa.html

بایرامی جعفر، صدیقی محسن، صفاتیان مهدی. بررسی ارگونومی قایق‌های پرنده متناسب با شرایط جسمی و فیزیولوژیک خلبانان- مطالعه پایلوت. مجله طب دریا. 1398; 1 (3) :163-169

URL: http://jmarmed.ir/article-1-55-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660