[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
* Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
* Index Copernicus
* ResearchBible
* J-Gate
* I2OR
* ROAD
* CiteFactor
* Scientific Indexing Services
* SID
* Magiran
* Google Scholar

و دارای رتبه علمی پژوهشی
از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و درمان
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تأییده نمایه علمی - پژوهشی
..
مگیران
Magiran | مگیران
..
علم‌نت
elmnet
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 169-163 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارگونومی قایق‌های پرنده متناسب با شرایط جسمی و فیزیولوژیک خلبانان- مطالعه پایلوت
جعفر بایرامی* ، محسن صدیقی ، مهدی صفاتیان
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، bayrami_jafar@gmail.com
چکیده:   (4199 مشاهده)
زمینه و هدف: قایق‌های پرنده شناورهای دریایی آیرودینامیک هستند که در ارتفاع کم نسبت به سطح آب پرواز می‌کنند. آسیب های جسمی حاصل از انجام ماموریت های دریایی در شرایط متفاوت اقلیمی و در وضعیت های نرمال یا عملیاتی با این قایق های پرنده، می‌تواند سبب صدمات مکانیکی و ارتعاشی ناشی از تکان های پروازی باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارگونومی قایق‌های پرنده (یکی از کلاس‌های نسل اول) متناسب با شرایط جسمی و فیزیولوژیک خلبانان در ایران انجام شد.
روش‌ها: در مطالعه‌ای پایلوت، تعداد 6 نفر از خلبانان شاغل در قایق‌های پرنده (یکی از کلاس‌های نسل اول) در ایران در سال 1392 به صورت در دسترس بررسی شدند. مشکلات جسمی (عضلانی-اسکلتی، شنوایی، بینایی، پوستی) و روانی (استرس و اضطراب) مرتبط با کار در قایق‌های پرنده توسط پزشک متخصص ثبت شد. بازدید میدانی از جنبه های ارگونومیک اجزای مختلف قایق‌های پرنده و انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با خلبانان در این زمینه انجام شد.   
یافته‌ها: میانگین سنی 6 خلبان قایق های پرنده 6/2±24/8 سال بود. همه خلبانان دچار صدمات اسکلتی عضلانی، عارضه مفصلی و ستون فقرات و کمردرد، ناراحتی شنوایی بودند. همه خلبانان از نظر روحی در حین پرواز یا فرود دچار اضطراب و هراس شده بودند. تکانها و ارتعاشات ضربه ای ناشی از صعود و فرود، صدای آزار دهنده موتور قایق پرنده در بالای سر خلبان، عدم وجود سیستم خنک کننده و عدم طراحی لباس مناسب پروازی، عدم رعایت کامل اصول ارگونومی در طراحی صندلی و فضای داخل کابین، ناکافی بودن آموزش خلبانان در بازدید میدانی و مصاحبه خلبانان ثبت شد.
نتیجه‌گیری: خلبانان شاغل در قایق‌های پرنده بدلیل عوامل ارگونومی نامناسب این قایق ها و همچنین صندلی نامناسب و دریافت ناکافی آموزش، در معرض خطر آسیب و صدمات جسمی و روانی هستند. طوری که در مطالعه حاضر همه خلبانان قایق پرنده دچار این آسیب‌ها بودند. با درنظر گرفتن این موارد در بازطراحی این قایق پرنده و آموزش بیشتر به خلبانان، ضمن حفظ سلامت ایشان، سطح عملکرد را نیز می‌توان ارتقا داد.
واژه‌های کلیدی: قایق پرنده، ارگونومی، اختلالات اسکلتی عضلانی، صدمات شغلی، نیروی دریایی.
متن کامل [PDF 767 kb]   (1809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1398/11/10 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami J, Sedighi M, Safatian M. Ergonomic Evaluation of Flying Boats Suitable for Pilots' Physical and Physiological Conditions - A Pilot Study. J Mar Med 2019; 1 (3) :163-169
URL: http://jmarmed.ir/article-1-55-fa.html

بایرامی جعفر، صدیقی محسن، صفاتیان مهدی. بررسی ارگونومی قایق‌های پرنده متناسب با شرایط جسمی و فیزیولوژیک خلبانان- مطالعه پایلوت. مجله طب دریا. 1398; 1 (3) :163-169

URL: http://jmarmed.ir/article-1-55-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4710