[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
* ISC
* Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
* Index Copernicus
* ResearchBible
* J-Gate
* I2OR
* ROAD
* CiteFactor
* Scientific Indexing Services
* SID
* Magiran
* Google Scholar

و دارای رتبه علمی پژوهشی
از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و درمان
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تأییده نمایه علمی - پژوهشی
..
ISC
..
مگیران
Magiran | مگیران
..
علم‌نت
elmnet
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 209-201 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر تعامل نوع بازخورد (خودکنترلی در مقابل جفت‌شده) و نوع ارائه (کلی در مقابل بخش دشوار) بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پای قورباغه در شنا
بهمن حسنوند* ، میلاد دلفان
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران ، hasanvand121@gmail.com
چکیده:   (22 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر تعامل دو نوع بازخورد (خودکنترلی و جفت‌شده) با دو شیوه ارائه (کلی و بخش دشوار) بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پای قورباغه در نوجوانان بود. با توجه به اهمیت بازخورد در فرآیند یادگیری حرکتی، این مطالعه در پی روشن‌سازی نقش بازخورد خودکنترلی، به‌ویژه در شرایط تمرینی دشوار است. هدف فرعی، بررسی این موضوع بود که آیا ارائه هدفمند و تخصصی بازخورد بر اساس نیاز یادگیرنده می‌تواند به بهبود عملکرد و پایداری مهارت در مراحل مختلف یادگیری بینجامد یا خیر.
روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری شامل ۴۰ دانش‌آموز پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر خرم‌آباد بود که سابقه یادگیری مهارت‌های پایه شنا را نداشتند. پس از همسان‌سازی اولیه، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در چهار گروه ده‌نفره قرار گرفتند: ۱) بازخورد خودکنترلی کلی، ۲) بازخورد خودکنترلی بخش دشوار، ۳) بازخورد جفت‌شده کلی، و ۴) بازخورد جفت‌شده بخش دشوار. برنامه مداخله شامل ارائه دو نوع بازخورد (خودکنترلی و جفت‌شده) به دو شیوه (کلی و متمرکز بر بخش دشوار حرکت) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه، تحلیل واریانس مرکب با اندازه‌های تکراری و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر تعامل نوع بازخورد (خودکنترلی در مقابل جفت‌شده) و نوع ارائه (کلی در مقابل بخش دشوار) بر متغیرهای اکتساب، یادداری اولیه، یادداری تأخیری و انتقال مهارت پای قورباغه، از نظر آماری معنی‌دار نیست.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، تعامل بین نوع بازخورد (خودکنترلی و جفت‌شده) و شیوه ارائه آن (کلی و بخش دشوار) تأثیر معنی‌داری بر فرآیندهای اکتساب، یادداری و انتقال این مهارت حرکتی در جمعیت مورد مطالعه ندارد.
واژه‌های کلیدی: بازخورد خودکنترلی، آگاهی از اجرا، اکتساب مهارت، یادداری، یادگیری حرکتی
متن کامل [PDF 455 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1404/5/10 | پذیرش: 1404/6/18 | انتشار: 1404/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanvand B, Delfan M. Investigating the Interaction Effect of Feedback Type (Self-Controlled vs. Paired) and Presentation Mode (Whole vs. Difficult Part) on the Acquisition, Retention, and Transfer of the Breaststroke Leg Kick Skill. J Mar Med 2025; 7 (3) :201-209
URL: http://jmarmed.ir/article-1-501-fa.html

حسنوند بهمن، دلفان میلاد. بررسی تأثیر تعامل نوع بازخورد (خودکنترلی در مقابل جفت‌شده) و نوع ارائه (کلی در مقابل بخش دشوار) بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پای قورباغه در شنا. مجله طب دریا. 1404; 7 (3) :201-209

URL: http://jmarmed.ir/article-1-501-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4732