* ISC * Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR) * Index Copernicus * ResearchBible * J-Gate * I2OR * ROAD * CiteFactor * Scientific Indexing Services * SID * Magiran * Google Scholar
و دارای رتبه علمی پژوهشی
از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و درمان
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران ، hasanvand121@gmail.com
چکیده: (22 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر تعامل دو نوع بازخورد (خودکنترلی و جفتشده) با دو شیوه ارائه (کلی و بخش دشوار) بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پای قورباغه در نوجوانان بود. با توجه به اهمیت بازخورد در فرآیند یادگیری حرکتی، این مطالعه در پی روشنسازی نقش بازخورد خودکنترلی، بهویژه در شرایط تمرینی دشوار است. هدف فرعی، بررسی این موضوع بود که آیا ارائه هدفمند و تخصصی بازخورد بر اساس نیاز یادگیرنده میتواند به بهبود عملکرد و پایداری مهارت در مراحل مختلف یادگیری بینجامد یا خیر. روشها: این مطالعه از نوع نیمهتجربی بود. جامعه آماری شامل ۴۰ دانشآموز پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر خرمآباد بود که سابقه یادگیری مهارتهای پایه شنا را نداشتند. پس از همسانسازی اولیه، شرکتکنندگان بهطور تصادفی در چهار گروه دهنفره قرار گرفتند: ۱) بازخورد خودکنترلی کلی، ۲) بازخورد خودکنترلی بخش دشوار، ۳) بازخورد جفتشده کلی، و ۴) بازخورد جفتشده بخش دشوار. برنامه مداخله شامل ارائه دو نوع بازخورد (خودکنترلی و جفتشده) به دو شیوه (کلی و متمرکز بر بخش دشوار حرکت) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تأثیر تعامل نوع بازخورد (خودکنترلی در مقابل جفتشده) و نوع ارائه (کلی در مقابل بخش دشوار) بر متغیرهای اکتساب، یادداری اولیه، یادداری تأخیری و انتقال مهارت پای قورباغه، از نظر آماری معنیدار نیست. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، تعامل بین نوع بازخورد (خودکنترلی و جفتشده) و شیوه ارائه آن (کلی و بخش دشوار) تأثیر معنیداری بر فرآیندهای اکتساب، یادداری و انتقال این مهارت حرکتی در جمعیت مورد مطالعه ندارد.
Hassanvand B, Delfan M. Investigating the Interaction Effect of Feedback Type (Self-Controlled vs. Paired) and Presentation Mode (Whole vs. Difficult Part) on the Acquisition, Retention, and Transfer of the Breaststroke Leg Kick Skill. J Mar Med 2025; 7 (3) :201-209 URL: http://jmarmed.ir/article-1-501-fa.html
حسنوند بهمن، دلفان میلاد. بررسی تأثیر تعامل نوع بازخورد (خودکنترلی در مقابل جفتشده) و نوع ارائه (کلی در مقابل بخش دشوار) بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت پای قورباغه در شنا. مجله طب دریا. 1404; 7 (3) :201-209