[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه‌های نیروی دریایی در سال 1399: یک مطالعه مقطعی
محسن عباسی فرج زاده ، سیداحمد میرجوادی، امیر واحدیان عظیمی، لیلا کریمی*
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده:   (942 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایتمندی بیماران، به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در ارزیابی کیفیت درمانی و برنامه­ریزی در جهت ارتقای نظام سلامت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه­های نیروی دریایی بود.
روش‌ها: مطالعه مقطعی حاضر در یکی از درمانگاه ­های نیروی دریایی در سال 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس بود و تعداد 203 بیمار وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه رضایتمندی بیماران با 48 سوال بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمت درمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، داروخانه و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد.
یافته‌ها: رضایت مراجعین از خدمات ارائه شده در بخش درمانی 73/4 درصد و در بخش غیردرمانی 70/7 درصد (در سطح خوب) بود. بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش درمانی مربوط به خدمات پزشکی (75/5 درصد) و پرستاری (69/9 درصد) و بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش غیردرمانی مربوط به خدمات پذیرش (79/1 درصد) و تغذیه (59/9 درصد) بود. سن، وضعیت تاهل و دفعات مراجعه با رضایتمندی بیمار ارتباط آماری معنی‌داری داشت. جنسیت، تحصیلات، علت مراجعه و بیمه با رضایتمندی بیمار، ارتباط معنی‌داری نداشت.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر، بیانگر رضایت بیشتر دریافت‌کنندگان خدمات در بخش درمانی نسبت به بخش غیردرمانی است. به‌نظر می‌رسد جهت بهبود وضعیت خدمات درمانی و غیردرمانی درمانگاه و افزایش میزان رضایتمندی باید تجهیز امکانات رفاهی به ویژه تاکید بر ارتقای خدمات تغذیه­ای و تأمین نیروی انسانی متعهد و مجرب مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: بیمار، رضایتمندی، درمانگاه، نیروی دریایی.
متن کامل [PDF 736 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1399/11/18 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1401/1/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Farajzadeh M, Mirjavadi S, Vahedian Azimi A, Karimi L. Survey of the Patients' Satisfaction with Provided Services in an Iranian Naval Clinic in 2020: A Cross-sectional Study. J Mar Med 2022; 4 (1) :39-47
URL: http://jmarmed.ir/article-1-58-fa.html

عباسی فرج زاده محسن، میرجوادی سیداحمد، واحدیان عظیمی امیر، کریمی لیلا. ارزیابی رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه‌های نیروی دریایی در سال 1399: یک مطالعه مقطعی. مجله طب دریا 1401; 4 (1) :47-39

URL: http://jmarmed.ir/article-1-58-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4514