مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده: (1442 مشاهده)
زمینه و هدف:رضایتمندی بیماران، به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در ارزیابی کیفیت درمانی و برنامهریزی در جهت ارتقای نظام سلامت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاههای نیروی دریایی بود. روشها: مطالعه مقطعی حاضر در یکی از درمانگاه های نیروی دریایی در سال 1399 انجام شد. نمونهگیری به روش در دسترس بود و تعداد 203 بیمار وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه رضایتمندی بیماران با 48 سوال بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمتدرمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، داروخانه و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد. یافتهها: رضایت مراجعین از خدمات ارائه شده در بخش درمانی 73/4 درصد و در بخش غیردرمانی 70/7 درصد (در سطح خوب) بود. بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش درمانی مربوط به خدمات پزشکی (75/5 درصد) و پرستاری (69/9 درصد) و بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش غیردرمانی مربوط به خدمات پذیرش (79/1 درصد) و تغذیه (59/9 درصد) بود. سن، وضعیت تاهل و دفعات مراجعه با رضایتمندی بیمار ارتباط آماری معنیداری داشت. جنسیت، تحصیلات، علت مراجعه و بیمه با رضایتمندی بیمار، ارتباط معنیداری نداشت. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر، بیانگر رضایت بیشتر دریافتکنندگان خدمات در بخش درمانی نسبت به بخش غیردرمانی است. بهنظر میرسد جهت بهبود وضعیت خدمات درمانی و غیردرمانی درمانگاه و افزایش میزان رضایتمندی باید تجهیز امکانات رفاهی به ویژه تاکید بر ارتقای خدمات تغذیهای و تأمین نیروی انسانی متعهد و مجرب مورد توجه مدیران و برنامهریزان قرار گیرد.
Abbasi Farajzadeh M, Mirjavadi S, Vahedian Azimi A, Karimi L. Survey of the Patients' Satisfaction with Provided Services in an Iranian Naval Clinic in 2020: A Cross-sectional Study. J Mar Med 2022; 4 (1) :39-47 URL: http://jmarmed.ir/article-1-58-fa.html
عباسی فرج زاده محسن، میرجوادی سیداحمد، واحدیان عظیمی امیر، کریمی لیلا. ارزیابی رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاههای نیروی دریایی در سال 1399: یک مطالعه مقطعی. مجله طب دریا. 1401; 4 (1) :39-47