[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
Index Copernicus
ResearchBible
J-Gate
I2OR
ROAD
CiteFactor
Scientific Indexing Services
SID
Magiran
Google Scholar
رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 195-180 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین پاسخگویی و اعتماد عمومی به خدمات سلامت در مراجعه کنندگان به بیمارستان های نظامی استان مازندران طی سال 1401
احمد عامریون ، طه نصیری ، مهدی راعی ، محمد مسگرپور ، مرتضی رحیمی*
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، rahimimorteza321@gmail.com
چکیده:   (407 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخگویی به عنوان یکی از اهداف اصلی نظام سلامت برای سیاست گذاران و مدیران موضوع بسیار مهمی است.
روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و به صورت مقطعی در بهار و تابستان سال 1401 اجرا شد. برای جمع آوری و اندازه‌گیری داده های مورد نیاز پژوهش از دو پرسشنامه برای سنجش اعتماد عمومی و پاسخگوئی استفاده شده و پرسشنامه های پژوهش بین 610 مراجعه کننده با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ایی تقسیم گردید، لذا تعداد نمونه در بیمارستان چالوس 250 نفر و در بیمارستان ولایت ساری 360 نفر می باشد.
یافته‌ها: یافته‌های پرازش مدل‌های رگرسیونی و مدل معادلات ساختاری حاکی از آن است که بین ابعاد ارتباطات، شان و مرتبه، استقلال، محرمانگی اطلاعات، حق انتخاب و امکانات فیزیکی با تمامی ابعاد اعتماد عمومی و میانگین کل نمره اعتماد عمومی ارتباط آماری مثبت وجود دارد (0.05 >P-value). بعد اقدام سریع بجز در دو بعد اعتماد عمومی (سیاست کلان و ارتباطات و اطلاعات) و بعد حمایت اجتماعی نیز بجز با بعد سیاست کلان که ارتباط معناداری با هم ندارند با ابعاد دیگر اعتماد عمومی ارتباط آماری مثبت دارد. نتایج مدل رگرسیونی نشان داد تمام متغیرهای پاسخگویی به جز اقدام سریع (p=0.195حق انتخاب (p=0.469) و حمایت اجتماعی (p=0.253) ارتباط آماری معناداری با اعتماد عمومی داشتند (P<0.05).
نتیجه‌گیری: پاسخگویی به عنوان یک معیار کیفی ارتباط موثری با اعتماد عمومی و تصویر شفافی از عملکرد بیمارستان ها دارد و پاسخگویی بیمارستان ولایت ساری  نسبت به بیمارستان امام رضا(ع) چالوس بهتر بوده است.
واژه‌های کلیدی: اعتماد عمومی، پاسخگویی، دریافت‌کنندگان خدمات سلامت
متن کامل [PDF 714 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1402/2/7 | پذیرش: 1402/9/30 | انتشار: 1402/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amerion A, Nasiri T, Rai M, Mesgarpour M, Rahimi M. Investigating the relationship between responsiveness and public trust in health services among patients in Mazandaran Military hospitals. J Mar Med 2023; 5 (3) :180-195
URL: http://jmarmed.ir/article-1-437-fa.html

عامریون احمد، نصیری طه، راعی مهدی، مسگرپور محمد، رحیمی مرتضی. بررسی ارتباط بین پاسخگویی و اعتماد عمومی به خدمات سلامت در مراجعه کنندگان به بیمارستان های نظامی استان مازندران طی سال 1401. مجله طب دریا. 1402; 5 (3) :180-195

URL: http://jmarmed.ir/article-1-437-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645