Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR) Index Copernicus ResearchBible J-Gate I2OR ROAD CiteFactor Scientific Indexing Services SID Magiran Google Scholar رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، fadaie.taleb69@yahoo.com
چکیده: (1000 مشاهده)
زمینه و هدف:با توجه به اهمیت نقش کینماتیک اندام تحتانی در جذب نیروهای وارده به بدن هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی اثرکینماتیک اندام تحتانی بر بروز آسیب سندروم فشار داخلی تیبیا در سربازان در طی دوره آموزش نظامی می باشد. روش ها: در پژوهش حاضر، سربازان مرد در طی دوره 6 ماه آموزش نظامی در سال 1401 بررسی شدند که تعداد 116 نفر از آنها انتخاب گردیدند. در ابتدای دوره آموزشی، ضمن بررسی وضعیت شیوع سندروم فشار داخلی تیبیا با استفاده از معیار یاتس و داده های کینماتیک، فرود آزمودنی ها و ولگوس داینامیک زانو، بوسیلهدوربین فیلم برداری و به کمک نرم افزار کینوا جمعآوری شد.سپس سربازان به انجام تمرینات مربوط به آموزش نظامی پرداختند و در انتهای دوره 6 ماهه، با استفاده مجدد از معیار یاتس و وایت شیوع احتمالی سندروم فشار داخلی تیبیا، ارزیابی شد. یافته ها: میزان شیوع سندروم فشار داخلی تیبیا در سربازان در انتهای دوره 3/29 % بود. نتایج رگرسیون لجستیک برای بررسی نقش پیش بینی کننده والگوس زانو در لحظه فرود تک پا در بروز آسیب سندروم فشار داخلی تیبیا نشان داد، مدل نهایی قادر به تبیین بین 6/57% و 82% واریانس بود. برای والگوس زانو در لحظه فرود دو پا، بین 5/54% و 6/77% واریانس، فلکشن ران انتهای فرود تک پا بین 5/60% و 2/86% واریانس، فلکشن ران انتهای فرود دوپا، بین 65% و 7/92% واریانس، فلکشن زانو انتهای فرود تک پا بین 3/65% و 1/93% واریانس و بلاخره برای فلکشن زانو انتهای فرود دو پا مدل نهایی قادر به تبیین بین 44/44% و 2/63% واریانس بود. نسبت شانس مربوط به والگوس زانو در لحظه فرود تک پا 204/2، در والگوس زانو در لحظه فرود دو پا 773/1، در متغیر فلکشن ران انتهای فرود تک پا 491/2، در فلکشن ران انتهای فرود دو پا 069/2، فلکشن زانو انتهای فرود تک پا 163/2 و در متغیر فلکشن زانو انتهای فرود دو پا 580/1 می باشد. از بین متغیرها، متغیر فلکشن ران انتهای فرود تک پا به لحاظ آماری نسبت به سایر متغیرها قدرت پیش بینی کنندگی بالاتری جهت بروز سندروم فشار داخلی تیبیا دارد (491/2). نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد، کینماتیک فرود بر شیوع آسیب سندروم فشار داخلی تیبیا اثرگذار است که این تغییرات میتواند ناشی از ضعف عضلات عمل کننده در مفاصل اندام تحتانی و همچنین افزایش بار بیش از حد ناشی از تمرینات نظامی باشد.
Yousefpour Dehaghani A, Fadaei Dehcheshmeh T, Pourali S. Investigating the Effect of Landing Kinematics on the Occurrence of Medial Tibial Stress Syndrome Injuries in Soldiers during Military Training. J Mar Med 2023; 5 (2) :90-98 URL: http://jmarmed.ir/article-1-421-fa.html
یوسف پور دهاقانی احمدرضا، فدائی ده چشمه طالب، پورعلی صادق. بررسی اثر کینماتیک فرود بر بروز آسیب سندروم فشار داخلی تیبیا در سربازان در طی دوره آموزش نظامی. مجله طب دریا. 1402; 5 (2) :90-98