Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR) Index Copernicus ResearchBible J-Gate I2OR ROAD CiteFactor Scientific Indexing Services SID Magiran Google Scholar رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، LeilaKarimi1487@gmail.com
چکیده: (1072 مشاهده)
زمینه و هدف:رضایت بیمار یکی از شاخص های سنجش کارایی و کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین است. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان های منتخب نیروی دریایی بود. روشها:این مطالعه توصیفی بر روی 260 بیمار ترخیص شده از یکی از بیمارستان های نیروی دریایی که به روش نمونه گیری در دسترس در سال 1398 انتخاب و انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 48 سوالی رضایت بیمار بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و برای ارتباط بین رضایت و ویژگی های جمعیت شناختی از آزمون های t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و پیرسون استفاده شد. یافتهها:میزان رضایت در بخشهای پزشکی و غیرپزشکی در سطح بالایی قرار داشت. خدمات تسهیلات و خدمات پذیرش کمترین سطح رضایت را داشتند. متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل و تعداد بستری با رضایت رابطه آماری معنی داری نداشتند در حالی که تعداد مراجعات و علت مراجعه با رضایت رابطه آماری معنی داری داشتند. نتیجهگیری:با توجه به رضایت کمتر بیماران از خدمات بهداشتی و نظافتی در بخشهای پزشکی و پذیرش در بخشهای غیرپزشکی، لازم است با جستجوی علل نارضایتی بر اساس علت، روش مدیریت این بخشها برای بهبود رضایتمندی مورد بررسی قرار گیرد.
Abbasi Farajzadeh M, Vahedian Azimi A, Karimi L. Evaluation of the level of satisfaction of the patients from the selected military hospital. J Mar Med 2023; 5 (3) :129-135 URL: http://jmarmed.ir/article-1-441-fa.html
عباسی فرج زاده محسن، واحدیان عظیمی امیر، کریمی لیلا. بررسی میزان رضایت مراجعهکنندگان از بیمارستان منتخب نظامی. مجله طب دریا. 1402; 5 (3) :129-135