[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
Index Copernicus
ResearchBible
J-Gate
I2OR
ROAD
CiteFactor
Scientific Indexing Services
SID
Magiran
Google Scholar
رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 98-92 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی پایلوت دوچرخه امداد: راهکاری مناسب در امدادرسانی به مصدومین و بیماران در مقرهای دریایی، اسکله‌ها و جزایر
محسن نساجی ، محسن ملوک ، حسن دباغی ، محمد نوبخت*
مرکز تحقیقات طب دریا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران ، mono343@yahoo.com
چکیده:   (2585 مشاهده)
زمینه و هدف: در بحران‌ها و حوادث، گاهی ممکن است به دلایل مختلف مانند تخریب راه‌ها، ترافیک جاده‌ها و خیابان‌ها، ازدحام مردم در معابر، کمبود یا نبود سوخت و عدم امکان تردد خودرو کادر درمان نتوانند با خودروهای رایج به محل حادثه یا نقطه بحران برسند و ناگزیر به استفاده از وسایل نقلیه‌ خاص هستند که یکی از آنها دوچرخه امداد می‌تواند باشد. در مطالعه حاضر برای نخستین بار در ایران به صورت پایلوت، طراحی دوچرخه امداد انجام گرفت.
روش‌ها: مطالعه کاربردی حاضر در سال 1395 در مرکز تحقیقات طب دریا، تهران انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از تجربیات تیم پژوهشی مرکز تحقیقات طب دریا و تشکیل کارگروه خبرگان استفاده شد. در انتخاب دوچرخه مناسب، استحکام، سبکی، قیمت مناسب، قدرت مانور مناسب، دسترسی آسان و تولیدی در داخل کشور لحاظ شد. سپس محتویات پزشکی قابل حمل در خورجین‌های عقب و جلوی دوچرخه، اندازه و جنس خورجین‌ها، بسته و کیسه‌های امدادی جهت تعبیه در خورجین دوچرخه در جلسه کارگروه خبرگان تعیین شد.
یافته‌ها: دوچرخه‌ای تولید ایران از جنس آلومینیوم کوره‌ای سبک و محکم، دارای کمک‌فنرهای نرم و سیستم دنده‌ای روان و مناسب انتخاب گردید. دو کیف در قسمت جلوی این دوچرخه برای قرار گرفتن تجهیزات پزشکی سبک اما حجیم انتخاب شدند. وسایلی مانند آمبوبگ، انواع آتل‌ها، لوله‌های سونداژ و سرم در این دو کیف قرار گرفت. در خورجین عقب که بزرگتر بود حاوی کیف‌های کوچک معاینه، بخیه، پانسمان، سونداژ، تزریقات و سرم‌تراپی بعلاوه داروها بود و همچنین تجهیزات ارتباطی و مخابراتی نیز در خورجین عقب تعیبه شد.
نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر به صورت پایلوت، دوچرخه ایرانی امداد طراحی گردید تا امدادرسانی به بیماران و مصدومان در مقرهای دریایی، اسکله‌ها و جزایر و همچنین شرایط بحرانی خاص انجام شود. در این مطالعه هم انتخاب دوچرخه و هم تجهیزات پزشکی و نحوه تعبیه آنها مدنظر بود.
واژه‌های کلیدی: دوچرخه امداد، امدادرسانی، بحران.
متن کامل [PDF 762 kb]   (1152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1399/1/16 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nassaji M, Molok M, Dabaghi H, Nobakht M. Pilot Design of Bicycle Ambulance: Appropriate Solutions in Providing Assistance to the Injured and Sick in Seaports, Piers and Islands. J Mar Med 2020; 2 (2) :92-98
URL: http://jmarmed.ir/article-1-94-fa.html

نساجی محسن، ملوک محسن، دباغی حسن، نوبخت محمد. طراحی پایلوت دوچرخه امداد: راهکاری مناسب در امدادرسانی به مصدومین و بیماران در مقرهای دریایی، اسکله‌ها و جزایر. مجله طب دریا. 1399; 2 (2) :92-98

URL: http://jmarmed.ir/article-1-94-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645