[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
* Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
* Index Copernicus
* ResearchBible
* J-Gate
* I2OR
* ROAD
* CiteFactor
* Scientific Indexing Services
* SID
* Magiran
* Google Scholar

و دارای رتبه علمی پژوهشی
از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت و درمان
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تأییده نمایه علمی - پژوهشی
..
مگیران
Magiran | مگیران
..
علم‌نت
elmnet
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 113-99 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تفکر طراحی در تدوین راهبرد کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم اقتصاد دریامحور
علی شفیعی ، ابوالقاسم عربیون* ، افشین مقدسی ، محمدرضا منصوری راد
دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، arabiun@ut.ac.ir
چکیده:   (24 مشاهده)
زمینه و هدف: تفکر طراحی به‌عنوان یک روش نوآورانه و انسان‌محور برای حل مسائل پیچیده، توجه قابل‌ملاحظه‌ای را در حوزه‌های مختلف مدیریت به خود جلب کرده است. با این حال، کاربرد نظام‌مند این رویکرد در تدوین راهبرد برای کسب‌وکارهای متکی بر اکوسیستم دریایی کمتر مورد کاوش قرار گرفته است. این پژوهش با هدف تبیین نقش و چارچوب تأثیرگذاری تفکر طراحی بر طرح‌ریزی راهبرد در کسب‌وکارهای این اکوسیستم انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه با به‌کارگیری روش فراترکیب (طبق مدل سندلوسکی و باروسو) و راهبرد PRISMA به مرور نظام‌مند ادبیات موجود پرداخت. جامعه آماری پژوهش شامل 89 مقاله معتبر نمایه‌شده در پایگاه‌های اطلاعاتی Science Direct, Francis, Springer, و Google Scholar  بدون محدودیت زمانی تا سال 2023 بود.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از کدگذاری و تحلیل محتوای مقالات، یک چارچوب جامع را شناسایی کرد که در سه محور اصلی دسته‌بندی شد: مؤلفه‌های تفکر طراحی (6 مضمون)مشاهده، درک، ایده‌پردازی، کشف، نمونه‌سازی اولیه و آزمایش. مؤلفه‌های راهبرد کسب‌وکار (4 مضمون): تحلیل محیطی، نوآوری، رقابت‌پذیری و تعیین چشم‌انداز. زیربخش‌های اکوسیستم دریایی (8 محور)گردشگری دریایی، شیلات، صنایع فراساحلی، بنادر و کشتیرانی، کشتی‌سازی، حمل‌ونقل دریایی، کشاورزی آب‌محور و استحصال آب، و صنایع انرژی دریایی.
نتیجه‌گیری: نتایج به‌وضوح نشان می‌دهد که تفکر طراحی از طریق تقویت نوآوری، افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد تمرکز بر نیازهای انسانی، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار راهبردی قدرتمند برای پایداری و رشد کسب‌وکارها در اکوسیستم پیچیده و پویای دریایی عمل کند. این یافته‌ها بینش‌های ارزشمندی را در اختیار کارآفرینان، مدیران و سیاست‌گذاران این عرصه قرار می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: تفکر طراحی، راهبرد کسب‌وکار، اکوسیستم دریایی، اقتصاد دریامحور، مرور نظام‌مند
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1404/3/7 | پذیرش: 1404/6/11 | انتشار: 1404/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei A, Arabiyun A, Moghadasi A, Mansurirad M. The role of design thinking in business strategy planning in marine ecosystems. J Mar Med 2025; 7 (2) :99-113
URL: http://jmarmed.ir/article-1-498-fa.html

شفیعی علی، عربیون ابوالقاسم، مقدسی افشین، منصوری راد محمدرضا. نقش تفکر طراحی در تدوین راهبرد کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم اقتصاد دریامحور. مجله طب دریا. 1404; 7 (2) :99-113

URL: http://jmarmed.ir/article-1-498-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4718