TY - JOUR T1 - Survey of the Patients' Satisfaction with Provided Services in an Iranian Naval Clinic in 2020: A Cross-sectional Study TT - ارزیابی رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه‌های نیروی دریایی در سال 1399: یک مطالعه مقطعی JF - jmarmed JO - jmarmed VL - 4 IS - 1 UR - http://jmarmed.ir/article-1-58-fa.html Y1 - 2022 SP - 39 EP - 47 KW - Patient KW - Satisfaction KW - Clinic KW - Navy. N2 - زمینه و هدف: رضایتمندی بیماران، به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در ارزیابی کیفیت درمانی و برنامه­ریزی در جهت ارتقای نظام سلامت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه­های نیروی دریایی بود. روش‌ها: مطالعه مقطعی حاضر در یکی از درمانگاه ­های نیروی دریایی در سال 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس بود و تعداد 203 بیمار وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه رضایتمندی بیماران با 48 سوال بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمت درمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، داروخانه و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد. یافته‌ها: رضایت مراجعین از خدمات ارائه شده در بخش درمانی 73/4 درصد و در بخش غیردرمانی 70/7 درصد (در سطح خوب) بود. بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش درمانی مربوط به خدمات پزشکی (75/5 درصد) و پرستاری (69/9 درصد) و بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش غیردرمانی مربوط به خدمات پذیرش (79/1 درصد) و تغذیه (59/9 درصد) بود. سن، وضعیت تاهل و دفعات مراجعه با رضایتمندی بیمار ارتباط آماری معنی‌داری داشت. جنسیت، تحصیلات، علت مراجعه و بیمه با رضایتمندی بیمار، ارتباط معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر، بیانگر رضایت بیشتر دریافت‌کنندگان خدمات در بخش درمانی نسبت به بخش غیردرمانی است. به‌نظر می‌رسد جهت بهبود وضعیت خدمات درمانی و غیردرمانی درمانگاه و افزایش میزان رضایتمندی باید تجهیز امکانات رفاهی به ویژه تاکید بر ارتقای خدمات تغذیه­ای و تأمین نیروی انسانی متعهد و مجرب مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد. M3 10.30491/4.1.39 ER -