AU - Malekpour Lepri, Kamran AU - Shahnoshi, Mojtaba AU - Zafari Rigki, Anoushirvan TI - Investigating the Relationship between Organizational Intelligence and Learning with Organizational Forgetfulness in a Navy Hospital PT - JOURNAL ARTICLE TA - jmarmed JN - jmarmed VO - 1 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jmarmed.ir/article-1-42-fa.html 4100 - http://jmarmed.ir/article-1-42-fa.pdf SO - jmarmed 4 AB  - زمینه و هدف: در دهه های اخیر سازمان ها برای حفظ وضعیت رقابتی خود از مفهوم کیفیت جامع به سمت مفاهیم یادگیری سازمانی، هوش سازمانی، فراموشی سازمانی و بهبود مستمر در سطح جهانی حرکت کرده اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هوش و یادگیری سازمانی با فراموشی سازمانی در یک بیمارستان نیروی دریایی انجام شد. روش‌ها: جامعه آماری شامل کارکنان یک بیمارستان وابسته به نیروی دریایی بود که تعداد 320 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسش نامه هوش سازمانی آلبراخت، یادگیری سازمانی نیف و فراموشی سازمانی هالن و فیلیپس استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS-18 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج بیانگر این است که به طور کلی هوش و یادگیری سازمانی، فراموشی سازمانی را پیش­بینی می­کنند. هریک از مولفه های متغیرهای پیش بین، یادگیری سازمانی (R=0.38) و هوش سازمانی (R=0.57) به طور مثبت و معنادار متغیر ملاک یعنی فراموشی سازمانی را پیش بینی می کند. نتیجه‌گیری: هوش و یادگیری سازمانی بر فراموشی سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد. مدیران باید با ایجاد انگیزش، تشویق و تحریک افراد در سازمان، آنها را به طور هدفمند به سوی فراموشی دانش کهنه و قدیمی سوق دهند. همچنین، افراد را به کسب، توزیع، انتقال و به کارگیری دانش مفید موجود، دانش جدید و نیز دانش ضمنی هدایت کنند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jmarmed PG - 230 PT - Original Article YR - 2020