[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
ثبت نام ::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
نمایه های مجله طب دریا
Index Medicus for the Eastern Mediterranean Region (IMEMR)
Index Copernicus
ResearchBible
J-Gate
I2OR
ROAD
CiteFactor
Scientific Indexing Services
SID
Magiran
Google Scholar
رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه‌های نیروی دریایی در سال 1399: یک مطالعه مقطعی
محسن عباسی فرج زاده ، سیداحمد میرجوادی ، امیر واحدیان عظیمی ، لیلا کریمی*
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، leilakarimi1487@gmail.com
چکیده:   (1807 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایتمندی بیماران، به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در ارزیابی کیفیت درمانی و برنامه­ریزی در جهت ارتقای نظام سلامت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه­های نیروی دریایی بود.
روش‌ها: مطالعه مقطعی حاضر در یکی از درمانگاه ­های نیروی دریایی در سال 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس بود و تعداد 203 بیمار وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه رضایتمندی بیماران با 48 سوال بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو قسمت درمانی با ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، بهداشت و نظافت و غیردرمانی شامل خدمات پذیرش، برخورد کارکنان، وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی، داروخانه و رعایت شئونات مذهبی مورد ارزشیابی قرار داد.
یافته‌ها: رضایت مراجعین از خدمات ارائه شده در بخش درمانی 73/4 درصد و در بخش غیردرمانی 70/7 درصد (در سطح خوب) بود. بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش درمانی مربوط به خدمات پزشکی (75/5 درصد) و پرستاری (69/9 درصد) و بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی در بخش غیردرمانی مربوط به خدمات پذیرش (79/1 درصد) و تغذیه (59/9 درصد) بود. سن، وضعیت تاهل و دفعات مراجعه با رضایتمندی بیمار ارتباط آماری معنی‌داری داشت. جنسیت، تحصیلات، علت مراجعه و بیمه با رضایتمندی بیمار، ارتباط معنی‌داری نداشت.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر، بیانگر رضایت بیشتر دریافت‌کنندگان خدمات در بخش درمانی نسبت به بخش غیردرمانی است. به‌نظر می‌رسد جهت بهبود وضعیت خدمات درمانی و غیردرمانی درمانگاه و افزایش میزان رضایتمندی باید تجهیز امکانات رفاهی به ویژه تاکید بر ارتقای خدمات تغذیه­ای و تأمین نیروی انسانی متعهد و مجرب مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: بیمار، رضایتمندی، درمانگاه، نیروی دریایی.
متن کامل [PDF 736 kb]   (695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: طب دریا
دریافت: 1399/11/18 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1401/1/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Farajzadeh M, Mirjavadi S, Vahedian Azimi A, Karimi L. Survey of the Patients' Satisfaction with Provided Services in an Iranian Naval Clinic in 2020: A Cross-sectional Study. J Mar Med 2022; 4 (1) :39-47
URL: http://jmarmed.ir/article-1-58-fa.html

عباسی فرج زاده محسن، میرجوادی سیداحمد، واحدیان عظیمی امیر، کریمی لیلا. ارزیابی رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از درمانگاه‌های نیروی دریایی در سال 1399: یک مطالعه مقطعی. مجله طب دریا. 1401; 4 (1) :39-47

URL: http://jmarmed.ir/article-1-58-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله طب دریا Journal of Marine Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645